Selasa, 29 Jun 2010

Belajar Memakai Kain Batik dan Kain Pelikat

Ini kisah di tempat kerja aku..... visitor dari California Baptist University. Depa mai sini selama 2 minggu, so aku dan rakan2 sekerjalah yang kena handle dia orang. Depa semuanya 10 orang. Depa mai sini untuk observe kelas bahasa inggeris untuk pelajar2 IEP. Ini tahun ke 6 mereka mai sini.

Dlm masa 2 minggu tu, depa kena mengikuti kelas bahasa malaysia sebanyak 2 kali. Salah satu pelajarannya ialah cara2 memakai kain batik dan kain pelikat. Mereka juga diajar makan dengan menggunakan tangan serta duduk bersila (ni lecturer BM, saja dera dia orang). Sebenarnya our BM lecturer plan nak bagi dia orang makan ubi rebus cecah ngan sambal belacan (masa dia orang makan, nak bagi taulah pada depa yang ni adalah makanan nenek moyang kita pada zaman penjajah dulu, bagi dia orang rasa pula) tapi sayangnya ubi tak ada........ so kena tukar menu lain.


tengoklah gaya depa bila memakai kain sarong, macam orang baru lepas bersunat......

pakai samping ker?


Akulah yang jadi mangsa kena bawa kain batik untuk dia orang pakai. Jenuh mencari kain batik tu, tak ingat kat mana aku simpan. Aku ni jarang menggunakan kain batik, aku lebih suka pakai baju kelawar aja. Kain2 batik tu pun pemberian arwah nenda dan bondaku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan