Jumaat, 23 Ogos 2013

Gulai Ikan Baung

Assalamualaikum,

Masak lemak gulai ikan baung ni memang favourite aku........ satu periuk aku boleh habiskan sorang..... meratah ajer..... huhhhhh buruk betul perangai....... hilang segala diet..........

Rabu hari tu orang - orang kat office sibuk ber FUN RUN aku pun sibuk lari ke pasar Salak untuk mencari bahan untuk memasak........ terjumpa pula ikan baung..... apa lagi tangkaplah 2 ekor (nak tunggu Adli memancing kat Sungai Linggi (kat Jeti Pengkalan Kempas) entah bila) and balik basuh ikan ikut style arwah nenek...... curah ngan air panas untuk buang segala lendir-lendir dan lepas tu lumur ngan air asam limau....... masak lemak cili api campur ngan daum kesum dan bubuh air asam limau kat dalam gulai......... marvelous kau....... aku ngan Najwa ajer yang makan gulai ikan baung ni...... en. suami ngan Adli lansung tak menjamah pun..... dia orang ambil kuah ajer........ tapi aku kena masak kan satu lauk lain untuk dia orang...... demi gulai ikan baung aku sanggup masakkan satu lauk lain untuk 2 beranak tu..........
lepas kempunan aku....... yalah bila meneman Adli memancing kat Pengkalan Kempas aku duk terbayang-bayangkan ikan baung........ tapi seekor pun tak dapat .......

4 ulasan:

  1. Ikan baung ni mcm ikan keli ke? tak pernah bubuh asam limau, selalu buh asam keping saja..boleh try lepas ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebih kurang.... tapi ikan baung ni banyak isinya.....

      Padam
  2. Buat masak tempoyak pun sedap jugak agaknya ya... atau wat asam pedas

    BalasPadam