Khamis, 19 Ogos 2010

Anak - Anak Kunci

Just to Share.




Saya jumpa artikel ni kat teratak Abu Umar dan saya copy n pastekan kat sini untuk dishare bersama2......



Masa berlalu begitu pantas, terlalu banyak yang ingin kita kejar tanpa disedari banyak pula yang kita abaikan.



Inilah realiti kehidupan kita hari ini. Hanya keimanan yang akan meletakkan kita pada jalan yang betul. Hanya keimanan yang akan membina neraca yang benar dalam menentukan apa yang perlu kita lakukan dan apa pula yang perlu kita abaikan.



Fenomena lemahnya iman melahirkan beberapa suasana atau budaya baru. Anak2 dibiarkan terlantar keseorangan tanpa belaian kasih sayang. Ibu bapa yang tertewas dengan godaan dunia membiarkan anak-anak mereka mengurus hidup mereka sendiri. Asal daftar saja tahun satu anaknya akan diberikan kunci rumah.










Membesarlah anak2 zaman ini sebagai 'anak-anak kunci'. Mereka pergi ke sekolah, apabila pulang kunci rumah sudah tersedia di dalam kasut atau di celah2 pasu bunga dan sebagainya. Mereka mendapatkan 'kunci' mereka untuk membuka pintu kehidupan yang kosong dan kesunyian.



Rumah tersergam indah bak istana tetapi sunyi dan hampa dari sentuhan kasih sayang dan keperihatinan. Jiwa 'anak-anak kunci' ini terbiar kosong. Jiwa yang kosong tanpa bimbingan dan didikan ini disediakan pula dengan set home theatre dengan skrin 24". Akhirnya mereka dididik dan ditarbiyyah oleh media massa yang hanya mengajar mereka keseronokkan dan kehidupan yang tidak ada hubungan dengan hari pertemuan mereka dengan Allah SWT.


Inilah generasi yang sedang terbangun. Jiwa mereka dibiarkan kosong tanpa sentuhan kasih sayang. Dunia mereka adalah kesunyian dan kehampaan. Ibubapa sibuk mencari kekayaan atas nama kepentingan 'keluarga tercinta'. Mereka curahkan kemewahan kebendaan sedangkan mereka abaikan kasih sayang yang akan membentuk jiwa kemanusian. Mereka limpahkan kesenangan dan kebebasan tanpa kawalan tetapi mereka lupakan tanggungjawab dan didikan. Inilah generasi masa depan. Generasi yang terbiar kosong jiwa dan perasaan mereka.

2 ulasan: