Isnin, 2 November 2015

Kuih Putat

Assalamualaikum,

Sabtu lepas terlampau rajin sangat. Sampai sanggup buat kuih putat. Ini kuih orang tua-tua dulu (nenek moyang punya resepi). tapi aku tak pernah salin resepi kuih-kuih lama ini dari arwah nenek maupun dari arwah ibu.......... Ini main buat ajer........ sebab dah terlampau teringin nak makan kuih putat ni.......
Macam kuih badak berendam cuma korang kena bentuk kan macam piramid.......
Dalamnya inti kelapa
Santan nya kau orang kena masakkan dulu lepas tu curahkan kat dalam loyang tu, lepas tu kukus...........
Abaikan bentuknya ia...... ada bosar ada kocik.......... tak pandai nak buatkan satu saiz ajer.......
tak apalah........ hamba kan baru belajar............

8 ulasan:

  1. Lebih kurang macam kuib buah sopang la ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang Jolobu panggil kuih buah sopang ker kak?

      Padam
  2. oo rasanya lebih kurang badak berendam ye zana, pertama kali dengar ni hihi buah putat ana tahu lah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya ana, macam badak berendam, tapi yang ni ada bentuknya.... Tak pernah tengok lagi buah putat.......

      Padam
  3. oklah..sedap nampaknya..dah lama tak makan badak berendam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebih kurang badak berendam ajer.......

      Padam
  4. pertama kali dengar nama kuih putat ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nama kuih ni terkenal di Linggi ajer........ saya pun tak tau kenapa orang dulu-dulu namakan ianya putat....

      Padam