Isnin, 15 Julai 2013

Kelepung aka Buah Melaka aka Ondeh-Ondeh

Assalamualaikum,
Hari Jumaat lepas buat kuih kelepung untuk berbuka puasa...... buat ya, bukan beli tau!!!! Kat kampung aku kuih ni dipanggil kuih kelepung..... dulu-dulu masa nenek aku ada, dia selalu buat kuih ni, akulah jadi mangsa untuk merebus dan mengelek kuih ni dengan kelapa....dulu merungut-rungut bila kena buat ni...... la ni bila aku buat, aku suruh my gegirl tolong aku...... sukalah dia, dapat menguli dan mengelek kelepung tu....... merebus aku tak bagi kat dialah...... kang tercurah air panas, naya ajer........

Ini percubaan kali kedua aku buat pada ramadhan ni... kali pertama tak menjadi..... anak tersalah beli tepung, dia pi beli tepung beras so keraslah kelepung aku...... nasib baik buat sikit ajer...... so untuk memuaskan hati aku, the next day tu, jumaatlah  tyr lagi with tepung pulut (yang sebenarnya) barulah menjadi kuih aku........  since nenek aku tak ada (arwah dah) aku tak pernah buat kuih ni, ni cubaan pertama ya!!!! Anak-anak pun pelik tengok aku rajin pulak buat kuih-kuih tradisional ni...... bukan buang tebiat ya!!!! kalau beli kang tak cukup..... anak-anak dan en.suami suka makan ulang-ulang...... lepas terawih dia orang ulang balik apa yang ada, tu sebab aku rajin buat kuih sekarang ni....... Selain kelepung aku buatkan dia orang nasi goreng juga pada jumaat tu ya!!! sorry, gambar nasi goreng tak ada.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan